"Zaklęcie" Czesława Miłosza - nawiązanie do racjonalizmu i klasycyzmu. Racjonalizm był nierozerwalnie związany z głównym prądem ideowym oświecenia - krytycyzmem. Racjonalizm, którego ojca dopatrywano się w Kartezjuszu stanowił oparcie dla krytycyzmu. Racjonalizm szczególną wagę przywiązywał do roli rozumu w poznawaniu prawdy. Klasycyzm wyznaczał poezji cele utylitarne, zaangażowanie w społeczno-kulturowe przemiany. Klasycyzm odwołuje się do literatury starożytnej eksponując język jasny, przejrzysty, pełen harmonii i elegancji. Budowę taką reprezentuje "Zaklęcie" Miłosza. • Pochwała ludzkiego rozumu, jego możliwości poznawczych " Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony" • rozum jako oparcie, nieomylne narzędzie człowieka "Nieprzyjaciel rozpaczy, przyjaciel nadziei" • wiersz zawiera ideały rewolucji francuskiej => równość, jedność, braterstwo "On nie zna Żyda ni Greka, niewolnika ni pana" • pochwała filozofii i poezji jako wartości służących celom utylitarnym, dydaktyczno-moralizatorskim "I prowadzi nam rękę, więc piszemy z wielkiej litery Prawda i Sprawiedliwość, a z małej kłamstwo i krzywda" • ogromna rola poezji i słowa jako narzędzi oddziaływania na społeczeństwo • poezja i filozofia strażnicą moralności i etyki człowieka • motyw gospodarstwa świata => fizjokratyzm "W zarząd oddając nam wspólne gospodarstwo świata" • ideały prawdy i sprawiedliwości • optymizm i wiara w wartości humanistyczne i szeroko pojęty humanizm mający moc ocalającą człowieka i świat "Piękna i bardzo młoda jest Filo-Sofija I sprzymierzona z nią poezja w służbie Dobrego" • poezja i filozofia sprzężona z rozumem zwyciężają czas i przeciwności Budowa wiersza: • forma rozprawki, dyskursy filozoficznej • stylizacja na kaznodziejski patos • personifikacja filozofii, natury, rozumu • proste epitety • kontrasty (rozum - zło , prawda - kłamstwo)
Analiza i interpretacja wiersza "Zaklęcie" Czesława Miłosza
"Zaklęcie" Czesława Miłosza - nawiązanie do racjonalizmu i klasycyzmu. Racjonalizm był nierozerwalnie związany z głównym prądem ideowym oświecenia - krytycyzmem. Racjonalizm, którego ojca dopatrywano się w Kartezjuszu stanowił oparcie dla krytycyzmu. Racjonalizm szczególną wagę przywiązywał do roli rozumu w poznawaniu prawdy. Klasycyzm wyznaczał poezji cele utylitarne, zaangażowanie w społeczno-kulturowe przemiany. Klasycyzm odwołuje się do literatury starożytnej eksponując język jasny, przejrzysty, pełen harmonii i elegancji. Budowę taką reprezentuje "Zaklęcie" Miłosza. • Pochwała ludzkiego rozumu, jego możliwości poznawczych " Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony" • rozum jako oparcie, nieomylne narzędzie człowieka "Nieprzyjaciel rozpaczy, przyjaciel nadziei" • wiersz zawiera ideały rewolucji francuskiej => równość, jedność, braterstwo "On nie zna Żyda ni Greka, niewolnika ni pana" • pochwała filozofii i poezji jako wartości służących celom utylitarnym, dydaktyczno-moralizatorskim "I prowadzi nam rękę, więc piszemy z wielkiej litery Prawda i Sprawiedliwość, a z małej kłamstwo i krzywda" • ogromna rola poezji i słowa jako narzędzi oddziaływania na społeczeństwo • poezja i filozofia strażnicą moralności i etyki człowieka • motyw gospodarstwa świata => fizjokratyzm "W zarząd oddając nam wspólne gospodarstwo świata" • ideały prawdy i sprawiedliwości • optymizm i wiara w wartości humanistyczne i szeroko pojęty humanizm mający moc ocalającą człowieka i świat "Piękna i bardzo młoda jest Filo-Sofija I sprzymierzona z nią poezja w służbie Dobrego" • poezja i filozofia sprzężona z rozumem zwyciężają czas i przeciwności Budowa wiersza: • forma rozprawki, dyskursy filozoficznej • stylizacja na kaznodziejski patos • personifikacja filozofii, natury, rozumu • proste epitety • kontrasty (rozum - zło , prawda - kłamstwo)
Materiały
Reformacja w Polsce
Reformacja w Polsce
Liczba polemiczno - wyznaniowych pism wzrastała tak szybko, że w Polsce jeszcze w 1520 r. wyszły dwa zakazy (edykty) królewskie zabraniające przywożenia ich do Rzeczypospolitej, zwłaszcza dzieł Lutra. Jak się jednak okazuje z dalszych u nas postępów reformacji (od śmierci Zygmunta Starego), rozporządzenia takie niewiele po...
Teoria hierarchii potrzeb Maslow’a
a) zachowanie ludzkie podzielił na utylitarne (motywowane, wyuczone, celowe, kontrolowane) i ekspresywne (bez celu, służące wyrażaniu siebie, niekontrolowane, względnie nie motywowane, lub przez motywację rozwoju)
b) hierarchia potrzeb – aby osiągnąć potrzebę wyższą trzeba zaspokoić niższe
- fizjologiczne
- bezpieczeństwa
- społeczne ...
Co to jest konceptyzm?
Konceptyzm- jeden z kierunków w poezji baroku, bliski marianizmowii kulturyzmowi. Ukształtowany w literaturze hiszpańskiej i włoskiej i oddziaływujący z tamtąd na literatury innych krajów (w Polsce m. in. na poezję Jana Andrzeja Morsztyna). Konceptyzm zmierzał do oparcia wypowiedzi poetyckiej na koncepcie rozumianym jako pojęcie subtelne i pomy...
"Bom kochał najlichsze źdźbło trawy i człeka co z losem się zmaga"
Udowodnij na podstawie wybranych utworów słowa Kasprowicza:
\"Bom kochał najlichsze źdźbło trawy i człeka co z losem się zmaga\"
Zamierzam przyjrzeć się bliżej życiu Jana Kasprowicza celem lepszego zrozumienia jego wierszy. Jest to niezwykle istotne ze względu na częste zmiany w sposobie pojmowania poezji i świata przez autora \"Hymnów\"....
Portret polaków w literaturze staropolskiej i oświeceniowej
28. Temat: Polaków portret własny w literaturze staropolskiej i oświeceniowej
Kiedy myślimy o Polakach z epoki staropolskiej czy oświeceniowej, przed oczami stają nam waleczni rycerze w błyszczących zbrojach z rycin średniowiecznych czy Sarmaci z sumiastymi wąsami, niczym ci z barokowych portretów trumiennych, piękne kobiety i dostojni mężczyźn...
Marginalizacja społeczna - pojęcie
marginalizacja społeczna – jest to sytuacja w której człowiek nie uczestniczy w podstawowych instytucjach określonego porządku społecznego. Nie uczestniczy w życiu kulturalnym, nie uczestniczy w życiu politycznym, pozbawiony jest stałej opieki zdrowotnej. Marginalizacja jest następstwem procesów „wyłączenia społecznego”, lu...
Witkiewicz jako katastrofista
S. I. Witkiewicz jako katastrofista
Przeczucie końca cywilizacji i kultury przenika wszystkie utwory Witkiewicza, zwłaszcza powieść “Nienasyceni\", “Pożegnanie jesieni\" i “622 upadki Bunga\". Katastrofizm Witkacego ma własny, indywidualny wymiar. Pisarz przewiduje przede wszystkim “śmierć sztuki\". Wojny i rewolucje prz...
"Kordian" J.Słowackiego i "Nie-boska komedia" Z.Krasińskiego - Romantyzm
Romantyzm Kordiana i rewolucja Henryka
W \"Kordianie\" Juliusza Słowackiego poznajemy również bohatera romantycznego, który z nieszczęśliwie zakochanego chłopca przerodzi się w spiskowca i będzie chciał dokonać zamachu na cara Mikołaja I. Początkowo jego życie nie będzie miało sensu, chciałby robić coś ważnego, wielkiego, aby mieć jakiś życiowy...