Akcja - typ fabuły w której przeważają działania i przeciwdziałania bohaterów, zmierzających do uzyskania określonych celów. Charakteryzuje ją dynamika przebiegu zdarzeniowego, rozwijającego się poprzez: konflikty perypetie intrygi w kierunku finału dobitnie zaznaczonego w kompozycji utworu, często niespodziewanego i zaskakującego. Głównymi fazami akcji są: zawiązanie rozwiniecie rozwiązanie. W najbardziej wyrazistej formie akcja występuje w utworach dramatycznych (tragedia, komedia), w klasycznie zbudowanej noweli, we wszystkich odmianach powieści sensacyjnej i kryminalnej. Bohaterowie Zasady tworzenia bohatera epickiego są historycznie zmienne, zależą przede wszystkim od konwencji utrwalonych w gatunku epickim. W epoce antycznej bohaterami eposu homeryckiego byli bogowie i herosi. Epika średniowieczna stworzyła bohaterów w rodzaju Rolanda czy św. Aleksego, niezłomnych idealistów. Powieść wieku XVIII i XIX wprowadziła na szeroka skalę postacie ze świata mieszczańskiego. W każdym utworze epickim przedstawione postacie są w pewien sposób charakteryzowane. Różne mogą być stopnie i metody tej charakterystyki. Każda z postaci, zwłaszcza pierwszoplanowe, wyodrębnia się spośród innych przez to, że zostaje wyposażona w pewien jej tylko właściwy zespół cech. Pisarz dokonuje w ten sposób indywidualizacji. Jeżeli narrator elementy składające się na charakterystykę bohatera przedstawia we własnym opisie lub opowiadaniu, mamy wówczas do czynienia z charakterystyką bezpośredniej. Jeżeli zaś wprowadza je pośrednio poprzez wypowiedzi i działania bohaterów jest to charakterystyka pośrednia.
Akcja e epice?
Akcja - typ fabuły w której przeważają działania i przeciwdziałania bohaterów, zmierzających do uzyskania określonych celów. Charakteryzuje ją dynamika przebiegu zdarzeniowego, rozwijającego się poprzez: konflikty perypetie intrygi w kierunku finału dobitnie zaznaczonego w kompozycji utworu, często niespodziewanego i zaskakującego. Głównymi fazami akcji są: zawiązanie rozwiniecie rozwiązanie. W najbardziej wyrazistej formie akcja występuje w utworach dramatycznych (tragedia, komedia), w klasycznie zbudowanej noweli, we wszystkich odmianach powieści sensacyjnej i kryminalnej. Bohaterowie Zasady tworzenia bohatera epickiego są historycznie zmienne, zależą przede wszystkim od konwencji utrwalonych w gatunku epickim. W epoce antycznej bohaterami eposu homeryckiego byli bogowie i herosi. Epika średniowieczna stworzyła bohaterów w rodzaju Rolanda czy św. Aleksego, niezłomnych idealistów. Powieść wieku XVIII i XIX wprowadziła na szeroka skalę postacie ze świata mieszczańskiego. W każdym utworze epickim przedstawione postacie są w pewien sposób charakteryzowane. Różne mogą być stopnie i metody tej charakterystyki. Każda z postaci, zwłaszcza pierwszoplanowe, wyodrębnia się spośród innych przez to, że zostaje wyposażona w pewien jej tylko właściwy zespół cech. Pisarz dokonuje w ten sposób indywidualizacji. Jeżeli narrator elementy składające się na charakterystykę bohatera przedstawia we własnym opisie lub opowiadaniu, mamy wówczas do czynienia z charakterystyką bezpośredniej. Jeżeli zaś wprowadza je pośrednio poprzez wypowiedzi i działania bohaterów jest to charakterystyka pośrednia.
Materiały
Wielcy ludzie w poezji Norwida
Wielcy ludzie w poezji Norwida
Cyprian Kamil Norwid urodził się w 1821 roku. Znaczna czę¶ć jego twórczego życia przypadła na okres, gdy tworzyli już pisarze pozytywi¶ci. Historycy literatury zaliczaj± go jednak do romantyków. Jest on poet± w pełni oryginalnym, nie daj±cym się jednoznacznie sklasyfikować. Charakterysty...
Prąd literacki
Prąd literacki
Prąd literacki jest to faza procesu historycznoliterackiego zawarta w dających się określić ramach chronologicznych. Ramy takie niekiedy wyznaczają daty wydarzeń istotnych w dziejach zbiorowości (np. powstanie styczniowe jako granica pomiędzy romantyzmem i pozytywizmem).
O obliczu okresu decydują:
- charakter występują...
Święto teatru w starożytnej Grecji
. Czym było święto teatru w starożytnej Grecji???
Teatr w starożytnej Grecji odgrywał bardzo ważną rolę, dlatego też ważnym świętem dla Greków było święto teatru. Święta takie urządzano w Grecji kilka razy w roku. Wówczas wszyscy wolni obywatele udawali się na miejsce przedstawień. Aby umożliwić ludziom możliwość obejrzenia tych przedstawień...
Różne aspekty cierpienia w literaturze
9. Temat: Różne aspekty cierpienia w literaturze.
Cierpienie jest nieodłącznym towarzyszem człowieka – swoistym synonimem człowieczeństwa - któż z nas, bowiem nie zna jego smaku? Cierpimy, gdyż jesteśmy ludźmi, obdarzonymi uczuciami, które można zranić i ciałem równie podatnym na ból. To właśnie dzięki niemu uczymy się patrzyć na świat z ...
Motyw domu i rodziny w literaturze polskiej
Motyw domu i rodziny pojawia się od najwcześniejszych wieków w literaturze polskiej. Oczywiście w różnych utworach i różnych epokach pełni zupełnie inne funkcje i przedstawiany jest w różny sposób.
Po raz pierwszy pojawia się on w twórczości Jana Kochanowskiego, w jego znanej fraszce pt. Na dom w Czarnolesie. Jest to dom rodzinny, odziedziczo...
Problem żydowski w lietraturze pozytywistycznej
I. KWESTIA ŻYDOWSKA W LITERATURZE POZYTYWISTYCZNEJ – sytuacja mniejszości żydowskiej, problem nietolerancji, asymilacja jako postulat trudny do zrealizowania (przyczyny).
1. Motyw Żyda w literaturze przedromantycznej
- Jankiel z “Pana Tadeusza”
- “Nie-Boska komedia” – grupa przechrztów;
TOLERANCJA R...
Sentymentalizm w literaturze oświecenia
Sentymentalizm w literaturze oświecenia.
Sentymentalizm jako kierunek literacki zaczął się rozwijać w latach 60 XVIII w.. Prekursorami byli Jan Jakub Rousseau oraz Wolfgang Goethe. Twórców sentymentalizmu fascynowała emocjonalna strona ludzkiej natury, ludzka uczuciowość. Przeciwstawiali cywilizacji naturę, rozumowi serce, a inspir...
Profetyzm - wyjaśnienie pojęcia
Profetyzm - zjawisko występowania proroków; znane wielu religiom (zwłaszcza judaizm).
\"Dziady\" cz. III. W Widzeniu księdza Piotra zamieścił Mickiewicz wizję Polski jako zbawiciela narodów. Ksiądz Piotr ujrzał historię Polski na kształt męki Chrystusa - poprzez sąd, drogę krzyżową, ukrzyżowanie i wniebowstąpienie. Proroctwo Przyszłości jaką ...